Goed met Geld #047: “Merkbinding”

Geschreven door Arjan | Laatste aanpassing: 20/12/2019

Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies.

Hoe merkbewust ben jij? Ben jij gebonden aan een merk? Werkt de marketing wel? Ga jij voor een bepaalt merk, omdat er reclame voor is gemaakt, omdat iedereen het heeft, of omdat je het gewoon wilt hebben. Hoe trouw ben jij aan een merk? Vandaag hebben we het over allerlei merken. Energieleveranciers, ons favoriete cola merk, Apple, Airmiles en ga zo maar door. Waar voelen wij ons aan verbonden en bij welk merk stappen we direct over omdat de concurrent goedkoper is. Een aflevering met weetjes hoe merken jou aan zich proberen te binden en wat volgens ons nou echt zou werken.

De Goed met Geld Podcast

Waarom spreken we van merkbinding

Natuurlijk heel belangrijk: hoe verbonden voel jij je met een merk? Want waarom is dat nou zo? Doe je dat, omdat iedereen het doet, omdat het de beste optie is, of omdat je daar simpelweg het goedkoopste uit bent. Merken doen er van alles aan om jou als klant te krijgen. Zo krijg je bijvoorbeeld vaak veel korting als nieuwe klant. Bestaande klanten hebben pech en kunnen naar die korting fluiten. Maar werkt dat wel? Werkt het nou zoals als die merken hopen. Dat de nieuwe klanten ook echt klant blijven. Of gaan al die nieuwe klanten na een jaar gewoon weer door naar de volgende welkomstbonus.

Ga je voor een merk of voor een product

Bas is uitgesproken fan van een bepaald merk pindakaas, terwijl Arjan het liefst maar één merk cola drinkt. Niet per se omdat dat nou dat ene merk is, maar gewoon, omdat zij dat het lekkerste vinden. Of kijk maar eens naar hun overhemden. Standaard kopen ze van één merk, omdat daar de ervaring gewoon het beste is. Het gaat daarbij veel minder op de prijs of de naam, maar om het product zelf. Al waren deze producten het B-merk en de goedkope optie, dan had het alsnog niet uitgemaakt. Het is het product wat ze willen.

Hoe gevoelig ben jij voor een merk?

Wel eens naar het merk van je telefoon gekeken? Natuurlijk is Apple één van de sterkste merken als het gaat om de klantbinding. Het complete plaatje van een goed product en klantbeleving maken de producten erg gewild. Hoe gevoelig ben jij daar dan voor? Wil jij dit, omdat iedereen het heeft? Omdat het product zo goed is?

Kom nog een keertje terug!

Korting is één van de manieren om klanten aan je te binden. En daar gaan we op in. Want hoeveel korting krijg je nou daadwerkelijk? Is die kortingsbon nou wel echt heel fijn om te hebben? Of kost het je stiekem alleen maar meer geld? En hoe kom je nou aan zo’n kortingscode, zonder lid te zijn van al die nieuwsbrieven.

Hoe merkgevoelig ben jij?

Na deze aflevering hopen we dat ook jij het antwoord kan geven op deze vraag. Hoe merkgevoelig ben jij? Welk merk wijk jij niet van af en welk merk ruil je zo in voor een ander?

Waar vind je ons nog meer?

Arjan is behalve als co-host ook te vinden op StoppenVoorMijnVijftigste.nl. Bas blogt niet meer.


Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Dat zijn links naar partners van onze podcast. Als je via onze link klant wordt bij een van onze partners ontvangen wij daar mogelijk een kleine vergoeding voor. Dit is altijd zonder kosten voor jou, en het helpt ons om de podcast te blijven produceren.

Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies. Je dient altijd je eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Goed met Geld Podcast en haar partners zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade, financieel of anders, die jij leidt door keuzes die je maakt. Alle content die wij bieden (zowel op de podcast als in deze blogposts) geldt als beschrijving van onze ervaringen, niet als advies.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.