Goed met Geld 182: Get a Grip – humanitas thuisadministratie

Geschreven door Mark | Laatste aanpassing: 21/07/2022

Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies.

“Iedereen heeft op een bepaald moment in het leven weleens extra hulp of ondersteuning nodig. Wie u ook bent, of wat de hulp vraag ook is, stichting humanitas helpt u bij het vinden van de juiste oplossing. Samen zorgen we ervoor dat u de regie over uw eigen leven weer terug pakt.” Wat een ongelofelijk mooie missie beschrijving is dat. In deze aflevering spreken we met Iris en Hans van humanitas. We staan stil bij de humanitas thuisadministratie. Een support oplossing waarbij deelnemers geholpen worden om hun financiën op orde te krijgen en weer grip te krijgen op hun inkomsten en uitgaven. Dat sluit natuurlijk perfect aan bij de missie van de Goed met Geld podcast, waarbij we heel Nederland goed met geld willen maken. Luister deze aflevering om te horen hoe jij daar ook een steentje aan bij kunt dragen.

De Goed met Geld Podcast

Vrijwilligersorganisatie humanitas

Tijdens de voorbereiding kwam Arjan deze prachtige beschrijving tegen van het werk dat gedaan wordt bij humanitas: “Iedereen heeft op een bepaald moment in het leven weleens extra hulp of ondersteuning nodig. Wie u ook bent, of wat de hulp vraag ook is, stichting humanitas helpt u bij het vinden van de juiste oplossing. Samen zorgen we ervoor dat u de regie over uw eigen leven weer terug pakt.”

Het is ongelofelijk mooi om van Iris en Hans te horen wat voor goed werk humanitas doet. Iris is coordinator voor Get a Grip. Dat is een humanitas initiatief gericht op jongeren om hen te helpen meer grip te krijgen op hun financiële situatie. Juist deze doelgroep staat voor enorme uitdagingen en hoewel het beeld op de sociale media lijkt te suggereren dat deze jongeren er een onbegrensde levensstijl op na moeten houden, zit er wel degelijk een eind aan het geld wat zij binnenkrijgen.

Hans is een vrijwilliger thuisadministratie en helpt mensen hun financiële leven weer op de rit te krijgen. Iemand die is vastgelopen krijgt zo de kans om met hulp, maar juist ook met eigen verantwoordelijkheid weer orde te scheppen. Beide initiatieven van humanitas worden kosteloos aangeboden door humanitas, waarbij hun werk gebaseerd is op humanistische waarden. De vier kernwaarden van humanitas zijn:

Geboden hulp

Dat de hulp nodig is, blijkt wel uit de cijfers. Zo zijn er 18.000 jongeren tussen de 18 en 27 jaar die een schuld hebben 11.000 en 18.000 euro. 20% van de jongeren heeft een achterstand op betalingen en maar liefst 41% heeft nooit ook maar enige financiële educatie genoten. De hulp die door humanitas geboden wordt kan vaak voorkomen dat mensen in een nog ergere situatie terecht komen. Dat is niet alleen goed voor die mensen zelf, maar ook voor de maatschappij. Want hulp bij te grote schulden wordt vanuit de gemeente geregeld, dus ook hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen.

Voordat het hulptraject begint, wordt er een intake gesprek gehouden. Tijdens dit gesprek wat vaak bij de deelnemer thuis plaatsvindt, wordt gekeken welke hulp nodig is en of de support vanuit humanitas voldoende kan zijn om de deelnemer ook echt te helpen. Als de problematiek te erg is, dan verwijzen ze door naar de andere hulporganisaties, maar humanitas geeft altijd het voordeel van de twijfel aan de deelnemer en kijk hoe ze van het hulptraject het beste kunnen maken. Elk traject is dan ook 100% maatwerk. Immers iedere deelnemer heeft zijn eigen leven, zijn eigen inkomen en zijn eigen uitdagingen. De vrijwilligers passen hun aanpak daarop aan en gaan met de deelnemer aan de slag. Die deelnemer moet wel de Nederlandse taal voldoende machtig zijn, dat is een praktische voorwaarde omdat veel vrijwilligers vaak geen andere talen spreken. De 1 op 1 begeleiding die de deelnemer ontvangt is voor een langere tijd, maar niet structureel. De begeleiding is meestal tussen de 6 en 12 maanden maximaal. Als er echt structurele hulp nodig is, omdat de deelnemer niet zelfstandig de regie kan voeren, dan wordt de deelnemer doorverwezen naar de gemeente om daar de juiste support te krijgen.

De deelnemer en de vrijwilliger worden door humanitas wel op elkaar afgestemd. Er moet een klik zijn tussen die twee wil de geboden hulp echt impact maken. Zonder klik is het namelijk moeilijk om vertrouwen te kweken. En vertrouwen is weer noodzakelijk om de vraag achter de hulpvraag boven water te krijgen. Eén van de belangrijkste effecten van de geboden hulp is dat een groot deel van de stress en onrust bij de deelnemer wordt weggenomen. Hij of zij staat er namelijk niet meer alleen voor en kan met de hulp van de vrijwilliger weer controle nemen over zijn of haar eigen leven.

Niet iedereen heeft direct langdurige 1 op 1 begeleiding nodig. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld gebruik te maken van het inloop spreekuur bij humanitas. Dan kun je die ene specifieke vraag stellen waar je mee rondloopt, zodat je daarna weer verder kan. Als ook dat nog een te hoge drempel is, heeft humanitas nu, speciaal voor jongeren, ook een Whatsapp spreekuur waar vragen gesteld kunnen worden. Dit alles om de drempel om hulp te vragen zo laag mogelijk te maken. Want nogmaals, voorkomen is beter dan genezen. Dus hoe eerder er hulp gevraagd wordt, hoe gemakkelijker de hulp is en kan erger voorkomen worden.

Vrijwilliger worden

Humanitas is een vrijwilligersorganisatie en draait dus op en dankzij vrijwilligers. Om een vrijwilliger te worden krijg een je cursus aangeboden. Deze cursus helpt je bij de gesprekken die je gaat voeren en bij de verschillende aanpakken die je daarbij kunt volgen. Maar je staat er als vrijwilliger nooit alleen voor. Je kunt altijd voor support naar je coordinator gaan, er zijn thema bijeenkomsten en er is ook intervisie, waarbij een groep vrijwilligers samenkomen om hun ervaringen te delen.

Het is wel belangrijk dat je affiniteit met financiën hebt. Want dat is toch de bulk van het werk wat je tegen gaat komen als vrijwilliger thuisadministratie. Ook moet je passen bij de kernwaarden van humanitas die hierboven benoemd zijn. Tot slot is het werk niet vrijblijvend. Je zult minimaal 2 tot 3 uur per week beschikbaar moeten zijn voor een langere periode. Als je eenmaal met een deelnemer het hulptraject bent aan gegaan, kun je niet ineens halverwege dat traject stoppen, omdat dat het vertrouwen van de deelnemer zou schaden. Het is dus al snel een commitment van minimaal 6 tot 12 maanden die je afgeeft. Op de website van humanitas kun je het juiste email adres vinden voor de regionale vestiging bij jou in de buurt. En dat ene mailtje kan al het begin zijn van een ongelofelijke reis die veel voldoening brengt.

De goed met Geld vragen:

Natuurlijk hebben wij ook in deze afleveringen de Goed met Geld Vragen aan Iris en Hans gesteld. In de podcast geven zij antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat was je grootste financiële blunder?
  2. Wat kan je nu dat je vijf jaar geleden had willen kunnen?
  3. Waar sta je over vijf jaar?
  4. Welke bron van informatie zouden de luisteraars moeten kennen?
  5. Hoe ga je het gesprek aan met iemand over geldzaken of zelfs geldzorgen?

Ken jij mensen die worstelen met hun financiële situatie of ben je het misschien zelf? Zorg dat de resources op uit deze aflevering/ op deze website bij diegene terecht komen. Het kan net dat zetje geven om de hulpvraag te stellen en daarmee valt al een enorme last van de schouders. Heb je een specifieke vraag aan ons, gebruik dan de comments hieronder.

Referenties

Humanitas geeft hulp bij veel financiële zaken. Natuurlijk hebben wij bij de Goed met Geld podcast veel van deze zaken ook al eens behandeld. Mocht de drempel om hulp te vragen bij humanitas nog te hoog zijn, luister dan eens deze podcasts. Misschien kun je daar net die informatie vinden die je zoekt of helpt het je om toch de stap naar de hulpvraag te maken.

Waardevolle bronnen van informatie

Waar vind je ons nog meer?

Arjan is behalve als co-host ook te vinden op StoppenVoorMijnVijftigste.nl. Bas blogt niet meer.


Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Dat zijn links naar partners van onze podcast. Als je via onze link klant wordt bij een van onze partners ontvangen wij daar mogelijk een kleine vergoeding voor. Dit is altijd zonder kosten voor jou, en het helpt ons om de podcast te blijven produceren.

Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies. Je dient altijd je eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Goed met Geld Podcast en haar partners zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade, financieel of anders, die jij leidt door keuzes die je maakt. Alle content die wij bieden (zowel op de podcast als in deze blogposts) geldt als beschrijving van onze ervaringen, niet als advies.

Reacties zijn gesloten.