Goed met Geld #029: “Een administratie opzetten”

Geschreven door Arjan | Laatste aanpassing: 16/08/2019

Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies.

Dat wat je meet, kan je verbeteren. Door een administratie te maken, weet en meet je jouw financiën. En als je eenmaal weet waar je geld aan uitgeeft, kan je beoordelen of daar iets in aangepast moet worden. Vorige week spraken we al met Geldnerd over zijn administratie in Excel. Deze week gaan we daarop verder. Arjan houdt zijn administratie ook bij in Excel. Bas doet dit echter in een online tool. Maar waar begin je nou met het opzetten van een administratie? Wat ga je bijhouden en hoe zijn onze administraties tot stand gekomen?

De Goed met Geld Podcast

Peter

Vandaag gaan we in op de vraag van Peter. “Hoe houden jullie de administratie bij?” Hoe ga je om met je investeringen en waarop let je? Hoe verwerk je de investeringen op de beurs, hoe verwerk je de crowdfunding in een administratie en welke overzichten maak je.

Onderwerpen in de Goed met Geld Podcast

Vandaag gaan we in de podcast langs de volgende onderwerpen:

Goed met Geld links

In deze podcast zijn weer vele namen en producten genoemd. Hieronder een overzicht van de genoemde zaken:
– Bas houdt zijn administratie bij in YNAB en legt in deze blogs uit hoe dat werkt.
– Arjan heeft zelf een Excel administratie gemaakt. Deze is hier te vinden.
– De administratie van Geldnerd kan je hier terugvinden.
– Verder hebben we het over een aantal trackers waarin geïnvesteerd wordt. Het gaat hier om VWRL en IUSN.

Waar vind je ons nog meer?

Arjan is behalve als co-host ook te vinden op StoppenVoorMijnVijftigste.nl. Bas blogt niet meer.


Deze post bevat mogelijk affiliatelinks. Dat zijn links naar partners van onze podcast. Als je via onze link klant wordt bij een van onze partners ontvangen wij daar mogelijk een kleine vergoeding voor. Dit is altijd zonder kosten voor jou, en het helpt ons om de podcast te blijven produceren.

Niks op deze website kan worden gezien als financieel- of beleggingsadvies. Je dient altijd je eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Goed met Geld Podcast en haar partners zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade, financieel of anders, die jij leidt door keuzes die je maakt. Alle content die wij bieden (zowel op de podcast als in deze blogposts) geldt als beschrijving van onze ervaringen, niet als advies.

7 reacties op “Goed met Geld #029: “Een administratie opzetten””

  1. Peter schreef:

    Heren,

    bedankt dat jullie mijn vraag in een podcast uitgebreid wilde beantwoorden. Hier heb ik zeker wat aan.
    Ik ben ondertussen een beetje afgekickt van de hele week luisteren naar 1 x in de week ;).

    Ga zo door met jullie show.

    Peter

    • Arjan schreef:

      Hi Peter,

      Fijn dat je er wat aan hebt gehad! Blijf ons inderdaad vooral volgen, want we hebben nog hele gave en leerzame afleveringen klaarstaan 🙂

      Arjan

  2. dorienrien schreef:

    Hee doen jullie de administratie per kalendermaand of “salarismaand”. Ik krijg op de 26ste m’n salaris.

    • Arjan schreef:

      Hi Dorienrien,
      Wij doen beide alles per kalendermaand. Voor mijzelf is dat het eenvoudigst, omdat vrijwel alle betalingen eenmaal per maand plaatsvinden (salaris, hypotheek, gas-water-licht, en ga zo maar door) en het daarbij nog wel eens een dag of 2 kan verschillen wanneer het bij/afgeschreven wordt. Ik kan mij indenken dat dit lastig is als je bijvoorbeeld elke 4 weken betaald zou krijgen. Verder maak ik altijd een gemiddelde over het hele jaar. Dit helpt bijvoorbeeld bij de rekeningen die eens per jaar komen, zoals regionale belastingen en verzekeringen. Hierdoor kan ik wel een maandelijks bedrag daarvoor budgetteren.

      Groeten,

      Arjan

  3. Isabelle schreef:

    Hoi,

    Erg leuke en leerzame podcasts. Dankzij jullie ben ik nu ook bezig met het opzetten van een financiële administratie. Waar ik tegen aanloop is verschil tussen kosten op basis van uitgaven op mijn rekening en daadwerkelijke kosten. Bijv. bij een bestelling op een webshop waarbij ik een deel van de bestelling retourneer. Als ik dan de uitgaven en inkomsten van mijn betaalrekening importeer dan staat daar bijv. -€300 en laten + €200. Op dat moment zijn mijn netto uitgaven €100 en niet €300. Hoe gaan jullie hier mee om in jullie administratie?

    Groeten,
    Isabelle

    • Bas schreef:

      Hoi Isabelle, ik ga daar precies zo mee om als jij omschrijft! Dus beide transacties meenemen, het totaal is dan correct!
      Bedankt voor het luisteren!

  4. Isabelle schreef:

    Hoi Bas,

    Bedankt voor je snelle (en vroege) reactie. Nog een aanvullende vraag: noteer je het deel wat je teruggestort krijgt dan onder uitgaven (waardoor deze in totaal minder hoog uitkomen) of onder inkomen (wat het feitelijk gezien niet zijn)?

    Groeten,
    Isabelle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.